“Madre no hay más que una”

Us presento una producció que m’ha portat de cap els darrers mesos.

La Marta, fa temps, havia escrit una obra de teatre i, enmig d’aquest prolífic confinament, es va proposar d’enregistrar-la entre diverses persones amateurs.

M’encanta el que està donant de sí la pandèmia. Lamento les pèrdues de persones estimades, el treball extraordinari del personal sanitari, que ja no donen més de sí. Amb tot, aquest temps especial ha donat coses tan interessants com els Stay Homas o l’eclosió del Virtual Choir.

Explico una mica com ha anat el procés

La Marta ens va passar el guió a tots els actors; sí, jo també hi he fet un paperet petit. Cadascú, a casa seva s’estudia el paper i l’enregistra.

Vam intentar mantenir unes condicions similars per fer les locucions: vam enregistrar amb el mòbil, a uns 50 cm. en una habitació atapeïda de roba, cortines, estores armaris oberts... Malgrat tot, els enregistraments no sempre són prou iguals com perquè sembli que estan en un mateix espai.

Després, a la postproducció ha tocat intentar empastar-ho tot: equalització, treure reverb amb l’Unveil en alguns casos, i tirar d’un bus amb reverb perquè tots sonin en un mateix espai.

Un altra eina molt útil per empastar-ho tot és el so ambient. Com que cada frase està retallada per poder-la col·locar amb la millor temporització perquè els diàlegs semblin reals. En  el moment d’enregistrar, ningú no sentia els seus interlocutors. Cada fragment de so, cada frase, tenia el seu ambient, el de l’espai on va ser enregistrat, fluix, suau, però present. Per tal d’emmascarar-ho, he construït ambients de sala d’espera o d’habitació d’hospital a base de superposar diverses capes. He descobert els room tones i he hagut de buscar en diversos llocs enregistraments de camp fets en hospitals de debò (gràcies a Freesound)

Un altra tècnica per intentar fer semblar real la ubicació de les actrius dins l’escena virtual ha estat jugar amb la panoramització. He intentat simular les posicions dels diversos elements de l’escena i els moviments, sempre des del punt de vista d’un oient estàtic. És clar que això és una elecció, la del so realista que procura una experiència immersiva per a l’oient.

Una altra diversió al preparar l’obra va ser fer-ne la música, no la de l’entrada i la sortida, sinó les que separen o animen emocionalment les escenes. Tot fet amb el Garage Band de l’iPhone. És un entorn senzill, que no permet moltes filigranes, però molt eficaç per fer música utilitària.

Pots escoltar-ne algunes al perfil d’Audiactiva a Youtube.

Hi ha dues coses de les que no m’acabo de sentir satisfet, però els meus coneixements i la falta d’experiència no donen de més. Una és la ubicació en l’espai que comentava ara mateix. L’altra és la gestió del volum, la dinàmica general de tota l’obra. De tot se n’ha d’aprendre.

Et deixo l’obra a Youtube, si la vols escoltar.

I un making of que vam enregistrar una mica més tard, on expliquem qui som i com va anar el procés de preparació de la peça.


Hi ha moltes ganes de fer-ne més.