"Yo contigo, tú conmigo"

Fa mesos que tenia ganes de presentar-vos el darrer treball que, en matèria de música, he fet per a la feina, però com que era part d’una campanya electoral, no he pogut desvetllar-ne el secret fins ara, ja passades les eleccions.

La responsable de Comunicació s’ha aficionat a les versions amb lletres reivindicatives. Jo n’estic molt agraït per la possibilitat que em dona, en hores fora de la feina i de manera totalment voluntària, de posar les meves mans sapastres sobre alguna creació musical.

L’original escollit ha estat, en aquesta ocasió, “Yo contigo, tú conmigo” d’Álvaro Soler i Morat, frase que, alhora, ha servit de lema per a la recent campanya electoral.

Preparant l’enregistrament

Si en les ocasions anteriors vam trobar bases musicals de karaoke per poder-hi posar una lletra, en el tema d’enguany, no hi havia manera. Després d’una cerca infructuosa plena de versions poc acurades, sons mal triats i música amb ben poc ganxo, vaig optar per enregistrar jo mateix la base.

El riff de guitarra que obre la cançó i que es va repetint al llarg de les diferents estrofes, és l’única part manllevada al tema original. He agafat la mostra al principi del tema i m'he servit del Melodyne per fer-li fe els canvis harmònics de l'estrofa. Tot el demés, o bé està programat (bateria, precussió, sintetitzadors, acordió, banjo, marimba...) o bé està tocat per mi (baix, guitarres, pandereta...).

Aquí us deixo el backing track amb alguns detalls de veu, només efectes:

A les veus, he trobat l’inestimable col·laboració de L’Abigail, companya de feina; no només he descobert una veu fantàstica, també una persona maquíssima amb qui espero que puguem fer més coses en el futur.

I, en aquest apartat dels agraïments, mereix un lloc d’honor la participació del gran amic August, sempre disposat a col·laborar en el que faci falta, que ens ha obert les portes de casa seva, Greysound, per enregistrar les veus. Ep! I també el baix, que jo no en tinc pas de baix! GRÀCIES!

Trobar tots els detalls d’un enregistrament ja fet, el lloc que ocupen a la mescla, l’arranjament per a cada part, és una feina minuciosa. A més, amb la compressió exagerada que avui porta la música comercial, la feina és encara més difícil.

Com descobrir secrets amagats d’una mescla

Després d’escoltar el tema original una vegada i una altra, prenent notes mentals de tot el que hi vaig descobrint (detalls de veu, canvis de la posició estèreo...) necessito trobar una altra manera d’escoltar. La resposta la trobo quan connecto malament els auriculars i es produeix una curiosa oposició de fase entre l’àudio de l’esquerra i de la dreta. Llavors, desapareix tota la pressió que ocupa el centre de la mescla: bombo i caixa, baix, veus principals... i em queda només allò que li dona la imatge estèreo.

És una gran troballa, però necessita alguna millora. Primer, fer el truc de connectar malament el cable, és massa inestable i resulta incòmode, així que amb un simple processat al Sound Forge, guardo l’arxiu on ha desaparegut la part central de la mescla. El segon inconvenient és que, com que aquest arxiu procedeix d’un mp3, en aplicar l’oposició de fase, es fan molt més patents els artefactes de la compressió digital de l’mp3, així que busco un altre arxiu amb la qualitat més alta possible. Idealment, la pista ripejada del CD, però, en aquest cas, un mp3 a 320kbps de compressió, ja fa el fet.

La persona que m’ha encarregat fer la cançó diu que ningú no s’adonarà de tots aquests petits detalls que són un trencaclosques per a mi. Però tan m’és, el meu objectiu és fer una reproducció el més fidel possible.

El vídeo de campanya

Després, va venir el vídeo de campanya. Molt més curt, és clar. La idea va ser inspirada per un altre tema de l’Àlvaro Soler: Volar, amb aquest vídeo amb la lletra:

La idea era que estigués preparat per poder-hi inserta fragments d’altres persones i poder-ne fer una versió per a cada territori.

Aquí us deixo la del meu 😉

Hi ha moltes coses que milloraria del video, però sempre estem sotmesos a limitacions i en algun moment cal dir prou.

En aquest cas, tota la producció ha recaigut a les meves mans, guió, enregistrament, edició... Però és molt estimulant!

I ja, finalment, aquí hi ha el tema sencer.