25 de setembre 2008

Identitat sonora (introducció)

Començo, amb aquest post, a desplegar una nova àrea que entra també dins dels meus interessos pel que fa als usos del so. Es tracta d'un text molt general, però que ha de precedir una sèrie de comentaris / crítiques que he anat acumulant, i que continuo elaborant.

Un dels usos que avui es dóna al so, en un sentit ampli, és el de representar una marca. S’utilitzen cançons, melodies, efectes sonors, sons reals o veus, identificant-los amb companyies, productes o serveis. L’objectiu és el que es coneix amb l’anglicisme “branding”, que ve a significar crear marca.

Crear marca implica més estratègies que fer un logotip i col·locar un producte o un servei en el mercat. Quan fem “branding”, expandim la presència d’una marca perquè pugui ser reconeguda i cercada pels consumidors. A més d’un logo i un lloc a la prestatgeria, les estratègies de “branding” s’ocupen de què la marca sigui percebuda adequadament pel públic objectiu, implicant-hi els processos de producció o la qualitat del servei o el producte identificat amb la marca.

Amb la constant evolució de la tecnologia i els mitjans, les persones estem constantment assaltats per estímuls que reclamen la nostra atenció. Tot i que els estímuls visuals són els més reeixits, els darrers anys s’han dut a terme nombrosos estudis que avaluen el paper que juguen els estímuls sonors en la identificació amb les marques. El so és una bona eina per cridar records en el nostre cervell.

Els logos sonors són molt poderosos. De vegades, però, per a representar una marca no cal una melodia o efecte sonor creat espressament, n'hi ha prou amb un so característic del producte o el servei, que tots identifiquem. Segur que reconeixereu aquests. Hi ha tres logos sonors i dos sons característics. Us proposo d'endevinar a quines companyies representen.






Però la identitat sonora pot anar molt més enllà dels audio-logos. La imatge corporativa d’una companya, pot sumar a un logo sònic, un determinat timbre de veu o un estil de parlar. El logo sonor pot convertir-se en una música corporativa per al telèfon, que sumada a la veu pot donar missatges als clients. La banda sonora per un anunci de ràdio o TV, pot basar-se en el mateix leitmotiv del logo, prenent un aire més actual; a l’hora, podem aprofitar el timbre o estil de veu corporativa per cohesionar la imatge sonora.

El so, amb tot aquest ventall de possibilitats, esdevé una part indispensable de la imatge corporativa i per això, cal conjugar les expressions sonores amb els valors de la marca i utilitzar-les de forma consistent i en els llocs adients.

5 comentaris:

Carme ha dit...

Avui sí que he après un munt de coses que no sabia!

Però em sento incapaç d'endevinar de quines com`panyies són els logos.

Augusto Casanovas ha dit...

M'ha agradat molt aquest post. Sempre he cregut que es molt important el só d'un logo per a una marca. Els sons dels logos et donen seguretat sobre una marca, alguns et deixen a l'espectativa, t'ensenyen la grandesa d'una multinacional, etc.

A l'hora de descobrir quines son les empreses que s'amaguen darrera d'aquest joc de logos sonors, he tingut molts dubtes.

Crec que són:

1.- Intel

2.- Microsoft

3.- Nintendo (DS)

el 4, potser una empresa de aliments..., i el 5 no tinc ni la mes remota idea.

Fins aviat!

PD: Posa aviat les solucions que m'he quedat donant-li voltes!

Augusto Casanovas ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Augusto Casanovas ha dit...

El 2 es Nokia! no Microsoft

Quin lapsus

David ha dit...

M'alegro, Carme, que hagis pogut aprendre alguna cosa de mi... Quin luxe!

Ho sento, Augusto, per haver trigat tant en posar les respostes.

Els tres primers són, efectivament, logos sonors:
1. Intel (associat al text "Intel Inside")
2. Nokia (amb el lema "Connecting People")
3. Nintendo DS (no té un lema i fins fa poc, qui no l'havia fet servir, no podia conèixer el logo; ara, però, a la tv hi ha nombrosos anuncis de videojocs, associats al logo sonor de la Nintendo DS)

Els dos darrers, no són logos sonors, però sí que identifiquen serveis:
4. Tram (el tram de Barcelona escampa el so de la seva campana digital pels carrers de la ciutat)
5. Metro de Londres

Reconec que el 4 i el 5 eren més limitats geogràficament i, per tant, difícils d'encertar per qui no hagi estat a Londres (i agafat el metro) o a Barcelona.